Igyunk több vizet! ...de hogyan??


Még legelső posztjaim egyikében meséltem arról, hogy én nagy vízivó vagyok. Ezt a szokást már nagyon régen felvettem, és mondhatom, mára (sajnos?) szinte kényszerré vált. De ez még mindig a pozitív függőségek egyike, aminek testünkre gyakorolt jótékony hatásairól nem lehet eleget beszélni. A dehidratáltság fejfájást, bőrszárazságot, ingerültséget, dekoncentráltságot, és még ki tudja, mi mindent okoz, fáradtak, erőtlenek leszünk tőle... Ne tegyük ezt magunkkal! A víz ráadásul az egyik legalapvetőbb és legjobb szépítőszerünk is, hiszen ruganyosan tartja a bőrünket, ezenkívül segít a fogyásban, de legalábbis szervezetünk tisztántartásában - és nem csak kívülről :-).

Többen írtátok már különböző posztok alatt, különböző apropóból, hogy nehezen megy a megfelelő menyiségű folyadék elfogyasztása: nem isztok eleget, nem szeretitek, el is felejtitek, stb. Barátainkkal is erről beszélgettünk nemrégiben, mivel ők is küzdenek ezzel és azt kérdezték, hogy lehet erre rászoktatni magunkat? Mert a meleg nyári napokon megy magától (igaz, akkor a fokozott izzadás miatt szervezetünk még többet igényel a szokásosnál), de ilyenkor, amikor hűvös van, nem is kívánjuk annyira a folyadékot - pedig testünknek most is szüksége van rá. Mit tegyünk hát?

A mai posztban ezt a kérdést igyekszem megválaszolni azzal, hogy elmesélem nektek saját módszereimet és tapasztalataimat, amik, remélem, inspirálólag hatnak rátok. Ezek után már tényleg nincs más hátra: vízivása fel!

Üdvözlettel:
Piffeny




Kezdjük azzal a kérdéssel: MIT IGYUNK? 

Nálam az igazán nyerő a jó öreg víz, pontosabban az ásványvíz, ami leginkább szénsavmentes, de bizonyos helyzetekben jól tud esni a szénsavas is.
Szóba jöhet még ízesítetlen herbatea, illetve (nem eltúlzott mennyiségben) frissen facsart zöldség- és gyümölcslevek.

Számomra nem számítanak bele a napi folyadékmennyiségbe a cukros üdítők (sem a szénsavasak, de a dobozos gyümölcslevek sem), sem pedig a koffeintartalmú italok, továbbá az alkohol sem - ez utóbbiak ráadásul vizet vonnak el. (Madonnáról olvastam egyszer, hogy minden pohár elfogyasztott alkohol mellé megiszik még egy jó nagy pohár ásványvizet is. Róla sok minden jót és rosszat el lehet mondani, de azt nem, hogy ne lenne fitt.)



MI AZ ELÉG?

Erre nehéz pontos választ adni, mert szervezetünk folyadékigénye sok mindenen múlik és a külső körülmények függvényében változik is. Ökölszabályként elfogadott (sok orvos és szakember ért egyet ezzel), hogy a napi 8 pohár már elegendő (azaz durván 2 liter), egy ismerős urológus szakorvos pedig úgy fogalmazott egyszer: veséink akkor boldogok, ha megvan napi 8 kiadós, jóleső pisilés (ez kb. ugyanaz, csak a másik végéről közelítve :-)).

Én egy átlagos napon (tehát pl. most, télen is) elfogyasztok:
• minimum 2 üveg, azaz 3-3,5 liter ásványvizet
• délelőtt egy pohár frissen facsart gyümölcslevet (mostanában rákaptam a grapefruitra)
• esténként egy nagy bögre herbateát vagy (krém)levest
Ez minden nap fix, és alsó hangon is megvan 4 liter, de ennél több is lehet, ha úgy alakul (pl. ha sokat beszélek valami miatt); a nyári melegben pedig simán elfogy 3 üveg víz is + a többi. 


MÓDSZEREK, hogy igyunk akkor is, ha nem érzünk szomjúságot:

• kezdjük a legegyszerűbb, de (szerintem) leghasznosabb tippel: mindig legyen víz a kezünk ügyében! Tartsunk az íróasztalon, étkezőasztalon, kocsiban, a táskánkban, stb. Ha szem előtt van, ha "beleakad" a kezünk, akkor gyakrabban eszünkbe is jut kortyolni belőle.

Ha nem szívleljük a gyári PET-palackokat, vegyünk egy szép, 5-7 dl-es kulacsot vagy termoszt (ma már rengeteg stílusos darab létezik, pl. ITT, ITT, ITT, vagy ITT, de a Müllerben is jópofákat láttam), és akkor még vinni is örömmel visszük! Ha van egy ilyenünk, mindig azonnal töltsük újra, amint kiürült - így könnyen követni is tudjuk, mennyit ittunk!

Nekem pl. van ez a 4,5 dl-es poharam. Ha a városba megyek, gyakran viszem magammal, 
mert a kocsiban, dugóban üldögélve gyakran jön jól. 


• csináljunk szokást a vízivásból úgy, hogy a napunk fix pontjaihoz rendeljük! Például: igyunk egy pohárral felkelés után, minden étkezés előtt, kutyasétáltatás után, az esti kedvenc sorozatunk előtt és után, fogmosás előtt, ebédfőzés közben, és így tovább...

• ha kávézunk vagy alkoholt fogyasztunk, igyunk mellé vizet is! Én étteremben is mindig kérek egy nagy üveggel (pluszban a kajához esetleg berendelt kóla mellé, ami bűnös gyengeségem :-)), de amikor férjemmel itthon koktélozunk, szintén ott van mellette egy palack ásványvíz is. 

• ez a digitális kor gyermekeinek szóló tipp, de beválhat: töltsünk le okostelefonunkra egy alkalmazást, ami meghatározott időközönként emlékeztet minket arra: itt az ideje inni! Androidos és iOS platformra is van rengeteg (csak keressünk rá az AppStore-ben / Google Play-en: "water").
Ajánlom pl. Daily Water vagy a Plant Nanny alkalmazásokat, ez utóbbiban a vízivással különböző édes kis növénykéket, virágokat nevelhetünk, nagyon cuki, nézzétek meg! :-)



együnk vizet! Sok zöldség és gyümölcs is igen magas víztartalmú, mint pl. az uborka, cukkini, saláta, répa, paradicsom, eper, dinnye, alma, narancs és mandarin. Fogyasztásuk nem csak a vitamin- és rostbevitelben segít, hanem szervezetünk hidratálásában is.

• sokan azért nem szeretik a vizet, mert "nincs íze". Uncsi. Erre nem az a megoldás, hogy helyette cukros, ízesített, mindenféle aromákkal zsúfolt löttyöket iszunk. Tény, hogy azoknak van íze, na de ezt általában pont a nem túl egészséges adalékanyagoknak köszönhetik. Ha unjuk a vizet, turbózzuk fel zöldségekkel, vagy még inkább gyümölcsökkel, fűszernövényekkel.

Nyáron könnyebb, akkor határtalanul szárnyalhat a fantáziánk, ne fogjuk vissza magunkat, egyszerűen bármi jó, amit szeretünk. Télen kicsit nehezebb, mert kevesebb a friss gyümölcs, de azért ilyenkor is van mit a vízbe aprítani!

Az ízesített vizekre mutatnék is pár példát, az én (jelenleg) kedvenc kombinációimat, habár a lehetőségek száma tényleg végtelen. Fontos kihangsúlyoznom, hogy bár szeretjük és finom, de ez most nem limonádé. Ebbe nem teszünk cukrot, nem teszünk mézet, nem teszünk szirupot, csak a zöldséget, gyümölcsöt. Épp ezért az íze nem lesz olyan átható és egyértelmű, mint egy üdítőnek, de hiszen most nem is ez a cél. Az intenzitás persze függ az arányoktól és attól is, mennyi ideig hagyjuk állni, én minimum másfél-két óra pihenőidőt mindenképp javasolnék.

És amit még javasolnék, hogy a művelethez biogyümölcsöket, biozöldségeket és kezeletlen héjú citrusféléket használjunk; nem méreganyagokat szeretnénk ugyanis beleáztatni a vizünkbe, hanem vitaminokat és vegyszermentes, tiszta ízeket.

áfonya & lime
grapefruit & rozmaring


narancs & lime & fahéjrúd
uborka & citrom