Good night!

Az ősszel lerövidülő, borongós, sötét napok különösen alkalmasak arra, amit kis túlzással hobbimnak is nevezhetnék: az alvásra. Mindig is nagy volt az alvásigényem, és ez nem csak az ágyban tölöttt órák számát jelenti, hanem azok minőségét is. Hiába alszom akár 10 órát, ha közben nyugtalan vagyok, sokszor felébredek és forgok, de akár 7 is elég lehet, ha az pihentető és nyugodt. Alapjáraton azért törekszem a 9-re, és ez többnyire össze is jön.

Szeretek is aludni egyébként, és ma már egyáltalán nem érzem elvesztegetett időnek azt, amit nem ébren töltök, mert évről-évre egyre jobban érzem és értem a pihenés testre és lélekre gyakorolt jótékony hatásait.

Ugyanakkor viszont sajnos elég rossz alvó vagyok. A legkisebb zörejre is felébredek, és oda kell figyelnem az (el)alvás körülményeire, ha kipihenten szeretnék ébredni. Hogy mi az a 10+1 szempont, tipp és trükk, amit bevetek a pihentető alvásért, azt szedtem össze ebben a mai posztban. Remélem, ti is hasznosnak találjátok őket, habár sok közülük egészen egyértelmű és triviális - mégsem mindig gondolunk rá.



1.) A TÖKÉLETES ALVÓHELY
Nagyon fontos, hogy szeressük a hálószobánkat. Legyen kényelmes, hívogató, feleljen meg az ízlésünknek, és semmiképp ne csináljunk belőle lomtárt vagy raktárat. Ebben a posztban megmutattam, nálam hogy néz ki az ágy környéke, az éjjeliszekrény, de az egész hálónknak hasonló hangulata van. Szeretek oda belépni, minden alkalommal, amikor napközben bemegyek valamiért, azt érzem, hmmm, de jó lenne most itt maradni és ágyba bújva tévézni vagy olvasni...!



Vegyünk egy szép ágytakarót, puha szőnyegeket, párnákat, egy-két képet a falra, legyen hangulatvilágítás, és ne (csak) 100-as izzó. Érdemes rászánni egy délutánt (és ha kell, pénzt is) arra, hogy megtervezzük és kialakítsuk az ideális hálóhelyet, megteremtve ezzel a nyugodt és pihentető alvás alapjait.

A hangulat mellett a tökéletes alvóhely összetevői még:
a.) egy kényelmes, minőségi matrac, ami komoly alátámasztást nyújt a gerincünknek (én ITT írtam a mienkről). Ez a leglényegesebb minden közül, fontosságát nem lehet eleget hangsúlyozni, megérdemelne egy külön pontot, sőt: posztot is. Ne sajnáljuk rá az időt és a pénzt, hogy megtaláljuk a tökéleteset. Olyan ez, mint egy anti-aging krém: hosszútávon fejti ki áldásos hatását, később leszünk érte hálásak magunknak, hogy időben gondoltunk a használatára.

b.) jól szellőző, puha, tiszta pamut ágynemű, ami nem irritálja a bőrünket, hanem kellemes tapintású és jó belefeküdni

c.) sötétség. Nem kell kriptasötét, ha nem szeretjük, de ne legyen szemünkbe világító utcai lámpa, vagy szomszéd szobából/lakásból átszűrődő fény. Hasznos lehet egy selyem szemmaszk, ha bírunk benne aludni (állítólag még a ráncok ellen is jó, mert nem gyűrődik benne a szemkörnyék finom bőre).



d.) csend. OK, ez környék- és szomszédfüggő, nekünk nagy szerencsénk van a körülöttünk élőkkel, mert csendesek és nem zavarjuk egymást. Régen elég zajos házban laktunk, akkor gyakran használtam füldugót (EZ itt igen kiváló fajta), utazáshoz még ma is viszem magammal.

e.) friss levegő.  Számomra elengedhetetlen a lefekvés előtti szellőztetés, még a legnagyobb hidegben is. A friss, tiszta levegőnél szerintem nincs jobb altató (ezt semmi nem pótolja vagy helyettesíti), ezenkívül segíthet a megfelelő hőmérséklet megteremtésében is. Azt mondják, alváshoz az ideális 18-23 fok között van. Én nagyon szeretem a meleget, de ha 21 foknál több van, akkor nem tudok aludni, pláne, hogy szeretem fülig magamra húzni a takarót és bevackolni alá.


2.) MEGFELELŐ HÁLÓRUHA
A jelszó: kényelem. Itt is a természetes anyagokat, pontosabban a pamutot preferálom. A selyem is természetes, mégsem tudom elképzelni, hogy jót aludjak benne, és akkor még a műszatén és műselyem borzalmakról nem is beszéltem. Mindegy, hogy a hálóinget, vagy a póló-pizsamanadrág duót preferáljuk, a hálóruha legyen szellős, kényelmes, ne szorítson és ne vágjon be. És télen tartson melegen (éljenek az ágyzoknik! :-).


3.) FIX IDŐPONTOK, "MENETREND"
Az is fontos, hogy ne össze-vissza térjünk nyugovóra (és keljünk fel), hanem lehetőleg minden nap ugyanabban az időben. Hétvégén is. Ez segít a belső óránknak beállni és így könnyebben alszunk el. Nagyon klassz szabadság alatt vagy hétvégén hajnali kettőig filmet nézni mondjuk, de tapasztalataim szerint erősen felborítja az egyensúlyt és utána napokig tarthat visszaállni a korábbi ritmusra.


4.) NINCS DÉLUTÁNI SZUNDI!
Persze, hétköznap amúgy sincs, de álmos, esős, őszi-téli hétvégéken olyan jólesik ebéd után egy órácskát szunyókálni! Viszont ez nálam sajnos oda vezet, hogy este nehezebben alszom el, így hát akármilyen csábító is, megpróbálom elkerülni. Ha mégis engedek a kísértésnek, akkor viszont szigorúan max. egy óra. Az ébresztőt is beállítom, és igyekszem inkább féléber állapotban relaxálni, nem pedig mély álomba szenderülni.


5.) DÉLUTÁN 3-TÓL MÁR NINCS KOFFEIN!
Rám a koffein igen erősen hat. Az is lehet, hogy csak pszichésen (ez végső soron lényegtelen), habár nem egy éjszakát forgolódtam már át egy kávézóban ivott "koffeinmentes" kávétól, ami valószínűleg csak nevében volt az... Megtanultam a leckét: délután már nincs kóla, és nincs fekete tea és kávé sem (hacsak nem én magam főzöm koffeinmentes kapszulából). Helyette inkább kakaó van, fahéjas meleg tej, vagy:


6.) EGY FINOM GYÓGYTEA
Egy csésze forró hársfa- vagy kamillatea igen megnyugtató tud lenni az esti órákban. Pici méz, citrom, hmmm... Szeretek lefekvéskor magammal vinni egy bögrével a hálóba is, és olvasás vagy tévézés közben elkortyolgatni. Abszolút kedvenceim a Kusmi hársfateája, illetve szintén tőlük a Be cool! keverék. Épp a múltkor meséltem egyébként arról, miket szereztem be télre.



7.)  PILLOW SPRAY
A This works cég termékéről már többször is meséltem nektek (részletesen ITT). Amióta ezt a levendulasprayt használom, sokkal könnyebben alszom el. Megnyugtató az illata, visszafogott, decens, de nagyon-nagyon hatásos. Természetesen egy éjjeliszekrényre tett levendulás párnácska vagy csokor is megteszi, de ez a spray nagyon sikkes (és a levendula mellett más összetevői is vannak, pl. kamilla és vetiver). Beszerezhetünk egy levendulás kézkrémet is, ami szintén jót tesz - nem csak a bőrünknek!



8.) LECSENDESEDÉS
Mivel a testünknek át kell állnia "alvó üzemmódba",  a lefekvés előtti órákat töltsünk megnyugtató dolgokkal, hagyjuk lecsengeni a napot. Segíthet ebben egy forró fürdő vagy zuhany, olvasás, halk zene vagy egy jó beszélgetés. Próbáljunk elfeledkezni a stresszről, amit az irodából hoztunk haza magunkkal, és a gondokról, amik napközben nyomasztottak minket. Ne gondoljunk arra, ami bánt, koncentráljunk inkább kellemes dolgokra, álmodozzunk, relaxáljunk, akár meditációs gyakorlatokat is bevethetük.



9.) ESTÉRE FÁRADJUNK EL!
Ne csak szellemileg, hanem fizikailag is. Aki irodai, szellemi munkát végez, az agyilag általában már "kivan" estére (én legalábbis mindenképp), de fontos, hogy a testünk is fáradjon el. Én nem sportolok, de arra figyelek, hogy valami kis testmozgás minden nap legyen (kis séta vagy egy 20 perces könnyű, átmozgató torna).

 
10.) HA NEM TUDUNK ELALUDNI, KELJÜNK FEL!
Minden igyekezetünk ellenére bizony előfordulhat, hogy nem megy az elalvás. Ha lefekvés után még egy órával is fent vagyok, és érzem, egyhamar még nem jön az álom, mindig felkelek. Álmatlanul forgolódni elég rossz dolog, zavarjuk vele a párunkat, és nem is túl hatásos szerintem (én csak egyre idegesebb leszek tőle). Helyette inkább kimegyek a nappaliba, felveszem Albát (aki persze nem mindig örül ennek :-), olvasok egy kicsit, megvárom, míg elálmodosok és akkor visszakúszok a hálóba.


11.) AZ ELEKTROMOS KÜTYÖKRŐL
Vannak emberek, akikre az elektromos eszközök (tv, laptop, tablet) esti használata rossz hatással van. Ezen nincs csodálnivaló, a belőlük jövő mesterséges fény gátolja ugyanis szervezetünkben az elalvásért felelős melatonin hormon termelését. Bevallom, én azóta figyelem magamat, amióta erről olvastam (azaz sok-sok éve), és megállapítottam, hogy én nem tartozom ezen emberek közé. Tudok aludni 5 perccel tévézés után is, és forgolódni másfél óra könyvolvasás után is - nálam nem ezen múlik, hanem a fenti szempontokon. Mobiltelefont, tabletet nem tartunk a hálóban, és igyekszem a tévézést is inkább a nappaliban megejteni, de néha igenis jólesik ágyból megnézni egy filmet, és nem fogom magam megfosztani ettől.


Biztosan nektek is vannak tuti tippjeitek, bevált trükkök, szokások, amik az esti rutin részét képezik.  Nagyon örülnék, ha megosztanátok ezt velem, mindannyiunkkal!

Üdvözlettel:
Piffeny